Łączenie wzorów to sztuka na pograniczu piękna i kiczu. Czasami drobny szczegół przesądza o tym, po której stronie tej cienkiej granicy się znajdziemy.
Jako że nie jest to zadanie proste i oczywiste, satysfakcja z efektów zabawy z różnego rodzajami deseniami i zestawianie ich ze sobą może być porównywalna do gry w ruletkę czy bierki. Trochę zależy od wiedzy, trochę od szczęścia, trochę od tego, z kim grasz. Zdania na temat rezultatów tej tajemnej sztuki nierzadko są subiektywne i mocno podzielone, jednak jest kilka prostych zasad, które zawsze się sprawdzają i warto z nich skorzystać, jeśli lubisz zabawę modą i odrobinę szaleństwa.
Najprostsze i najmniej wymagające są połączenia tych samych wzorów w różnych odmianach. Zawsze pasować będą do siebie te same wzory w różnych wersjach. Może to być wzór wykorzystany jeden do jednego ze zmienioną jedynie kolorystyką, deseń z odwróconymi kolorami lub stopniowanie wielkości wzorów, czyli np. mniejsza kratka zestawiona z większą. W ostatnim przypadku warto pamiętać o ważnej zasadzie stylistycznej dotyczącej maskowania niedoskonałości. To co wolimy ukryć, warto schować za drobniejszym wzorem. Ludzki wzrok szybko się męczy patrząc na gęsto ułożone motywy, co dodatkowo optycznie pomniejsza. Większy wzór będzie pozwalał na zatrzymanie wzroku, dlatego lepiej stosować go tam, gdzie nie będzie nam to przeszkadzało lub gdzie chcielibyśmy przyciągnąć uwagę.
Motywy kwiatowe bezpiecznie jest łączyć z formami graficznymi.
Najlepiej, jeśli oba wzory występują w podobnej kolorystyce o tym samym natężeniu. Oznacza to, że jeśli jeden wzór występuje w odcieniach pastelowych, drugi również powinien pochodzić z tej palety kolorystycznej. Ostre barwy w jednym ze wzorów spowodują, że będzie on mocniej się wyróżniał i odstawał od drugiego, przez co nie stworzą jednej spójnej całości.
Moją ulubioną i wielokrotnie sprawdzoną zasadą jest fakt, że wzory geometryczne zawsze idealnie się ze sobą komponują.
W tym wypadku obowiązują wszystkie wymienione wcześniej zasady dotyczące kolorów, należy jednak dodatkowo pamiętać, żeby łączone ze sobą wzory były równoważne co do swojej graficzności. Wzór o ostrych liniach z wzorem „rozmytym” dadzą niespójne połączenie i będą jakby z innej bajki.